کاهش خطر ابتلا به دیابت با مصرف ویتامین K

محققین دانشگاه پزشکی Utrechtدرهلند اخیراً تحقیقی بروی مصرف ویتامین Kو تأثیرات آن در بروز دیابت انجام دادند . نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetesمنتشر گردید. در این تحقیق دانشمندان نزدیک به 40 هزار نفر را طی ده سال مورد بررسی و پیگیری قرار دادند.

درطول این زمان رژیم غذایی و عادات سلامت و زندگی این افراد از نزدیک  کنترل گردید.

 محققین دریافتند که هر چه دریافت ویتامین K1و K2 بیشتر باشد، افراد  کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند (به ترتیب 19 و 20 درصد کمتربه دیابت مبتلا می شوند) این نتایج از مقایسه این افراد با افرادی که  مقادیر بسیار کمی ویتامین Kدریافت می کردند، حاصل شد. مصرف ویتامین K1درمقادیر بالا از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند درحالیکه  به ازاء هر 10 میکروگرم افزایش دریافت ویتامین K2میزان خطر ابتلا به دیابت ، یک درجه کاهش  می یابد.

  تعداد زیادی از کارهای تحقیقاتی جدید به لزوم مصرف ویتامین Kاشاره دارد. به همین علت باید درتوصیه های مصرف روزانه ی ویتامین Kتجدید نظر گردد. توصیه ی کنونی برای مصرف ویتامین K، مصرف روزانه 12 میکروگرم برای مردان و 90 میکروگرم برای زنان می باشد.

 شرکت کنندگان در این تحقیق حداکثر مقدار ویتامین Kرا در روز مصرف کردند،که بین 250 تا 360 میکروگرم بود.

ویتامین Kدر حقیقت به دو فرم K1  یا  Phylloquinoneو ویتامین K2 یا menaquinonesوجود دارد. ویتامین K1 درسبزیجات برگ سبز یافت میشود و بیش از 90 درصد مصرف ویتامین Kدررژیم های غربی را شامل  می شود.

 ویتامین K2 به مقدار کمتری درمواد غذایی موجود است و تنها 10 درصد از ویتامین Kمصرفی را شامل می شود. این نوع ویتامین بیشتر درغذاهای تخمیر شده نظیر پنیر یافت می شود اما در گوشت و سویا نیز وجود دارد.

 ویتامین های K1و K2هر دو در قرص های مکمل وجود دارند.

منبع: www. naturecity.com